Govend
Bu oyun en az üç kisi ile oynanir . Oyunculara davul zurna eslik eder.

lzleyiciye göre sahne uygulamasi ve düzen yoktur. Oyun, basi çekenin yönetiminde oynanir.

Halay basi elindeki pusuyla düzeni ve ritmi saġlar. Halaylarda nese ve canlilik egemendir.
Ölçülü devinimlerle oynanir. Halay müziġi çesitlidir. Ritm canlidir. Ezgisi 2/4`lüktür.
Kadin ve erkekler birlikte oynuyorlarsa; sol kol saġ kol üzerine gelir, içten parmaklar birbirine geçilir.
Kollar ger gin, arkada kalacak biçimde kenetlenir.


Bakislar, dik ve serttir. Oyuncular omuz omuza verdikten sonra halay baslar. Sadece kadinlar oynuyorsa; el tutuslari deġisir.
Kollar çapraz olarak yanindakinin belinin üst ve alt tarafina atilir.
Arkadan bakildiġinda çapraz olduġu görülür. Halay iki bölümde oynanir. Birincisi sallanmadir. 
Diz kirilarak, dört uzun, iki kisa diz devinimi yapilir.
Bu devinime beden ve omuzlarin ritmik biçimde eslik etmesi gerekir. Omuz titretme erkekler içindir, kizlar düz oynar. Diyarbakir`da veya ilçelerinde, kirsal alanda halay oyununu
kadinerkek beraber oynadiklari gibi sade erkek ve sade kadin türünde de oynarlar. Yalniz kadin vuruslari (öne çikmak) deġisir.
Bu kadinlara özgü olup kadinlarin fiziki yapilarina uygun olarak olustuġu sanilmaktadir.
Hafif öne eġilirler, saġsol saġsol olarak iki ayaklarini kullanip, son ayak olan sol ayaġi ön tarafa vurup geri çekerler.
Kirsal alandaki erkek halayinda ise kadinlarinkine benzer vuruslar yapilmaktadir.
Ancak ayaklar daha serbest ve daha ileri çikarilarak yapilir.
Merkez halayinda ise vuruslar küçük hafif öne eġilmis olarak kirsal alandakinin aksine her iki ayak esit olarak kullanilmaz.
Saġ ayak üç defa sol ayak ise bir defa öne vurulup ileri gidilir.


Vurus noktasina geldiġinde ise ayak hareketleri ayni fakat sol ayak öne vurulup geri çekilir, son vurus vurulup geri gelinir.
Geri geliste önce sol sonra saġ ayak lar hafif havaya kaldirilip baslama noktasina gelinir ve tekrar yerinde oynanmaya baslanir. Geri gelirken beklenmeden tekrar ileri çikilabilir.
 

Delîlo:
Bu oyun üretimde birlik, dayanisma 46 içinde harcanan emeġin karsiliġinin alinmasindan dogan sevinci yansitir.
Davul, zurna esliġinde oynanir. Ezgisi 4/4`lüktür. Tempolu ve ritimlidir.
Oyun süresince zur nadan deġisik ezgiler çalinabilir. Serçe par maklardan tutusulur.
Kollar yere paraleldir. Oyun süresince içten disa doġru yaylandirilir ya da sert biçimde sallandirilir.
Oyuna saġ ayakla baslanir. Saġsol saġsol olmak sarti ile dört adim öne ve hafif saġa doġru atilir.
Son sol ayak vurulduktan sonra ayni ayak tekrar geri çekilir. Serçe parmaklarin tutulmasiyla dirsekler yarim açik,
yanindaki oyuncuyla dirsekler bitisik ve her oyuncunun dirseġi de kendi vücuduna bitisik olarak yalniz
kadin ve erkeklerce oynandiġi gibi karsilik olarak da oynanir.
Oyunda yöre türkü ve manileri (Delilo, Selimo, Tirlianne, Ayvanda Yatan Oġlan vb.) okunur.
Bablekan
Erkeklerin genellikle oynadiġi bir oyndur gücü hirsi sembolize eder ayni zamanda meydanokumadir

 

Dizo
Bir hirsizi taklit eden bir oyundur parmak ucunda oynanir ve cok sade ve sessiz oynanan bir oyundur.

 

Yan baġlama
 Adiyaman yöresinde genellikle oynanan bir oyundur. gelin aġirlama oyunudur.

 

Muxtaro
Köydeki herseyden haberdar olmak deli birini sürekli köylüyü dinlemeye gönderir; bunu anlayan halk muhtari

köyden kovalarlar. Muhtarin kaçisini taklit eden bir oyundur
 

Mîrcan(Cepki)
Köylerde kizlarin yayik ayran yaparken dengesini kaybeden bir kizla dalga geçerken ortaya cikmistir.

 

sexanî
Hikayesi federasyon tarafindan kabul görmedi...

Giranî
Bu oyuna aġirlama da denir. Ritmik olmayan ve aġir hareketlerle oynanan bir oyunumuzdur.

Düġünün kivresi çoġu kere oyuncularla birlikte girani oyununu oynar ve tekrar yerine oturur.

Bu oyun ayaklar dizden kirilarak davulun ritmine uygun olarak aġir aġir oynanir.

Tek ayak
Halay türündendir. Tek grup ya da karsilikli iki grupla oynanir.

Bu oyunda ayak Vuruslari, halay müziġinden yarim ses aksaktir.

Bu, ileriye çikis figürlerinde ve dik oyunda özellik olarak belirir. Müzik ezgisi 2/4`lüktür.
Karsilikli oynamada belir gin özellik, atak devinimleridir. Bu oyunda ki tutuslar da halay ve esmerde olduġu gibidir.
Üç defa saġ ve sol ayaklar yerinde kaldirilip indirilir. Sol ayakla birlikte vücut hafif öne çikarilir ve eġilinir.
Sol ayak öne vurulup geri çekilir. Öne çikma halayda olduġu gibidir. Geri gelisler de vardir.

Davul Vurusu halaydaki gibi seri olmayip kesik kesik olur.

Cift ayak
Bu oyunda da tutuslar, tek ayak oyununda olduġu gibidir.

Sol ayaklarini iki kez vurup çekerek oynadiklari bir oyundur. Öne çikma ve geri gelisler de vardir.
Davulun vurusu kesiktir. Öne çikma halayda olduġu gibidir. Ancak, sol ayak savurmasi iki defa olur.
çapraz olmasi ve saġ ayaġin hareketidir. Öne çikmak beklemeden olduġu gibi,
geri geliste vardir Davulun vuruslan da ritme göredir.

Zozan(Bage)
Kadin oyunudur...kadinlarin harman toplamasini anlatan bir oyundur.


Ding
Bu oyun adini davul sesinden almistir. söyle ki kulaġa gelen din din davul sesi

zamanla “dinge” sekline dönüserek oyun adini almistir.
Bir söylentiye göre; Avdan dönen baba çocuġuna annesinin nerede olduġunu sorar,
çocuk babasina anam dindina getti demis.
Bu çocuġun söyleyisi çevrede ilgi toplamis o andaki hanimin oynadiġi oyunun adi “dingey” olmustur denilir.
 

Derg
Bu oyunda da tutuslar, tek ayak oyununda olduġu gibidir.

Sol ayaklarini iki kez vurup çekerek oynadiklari bir oyundur.
Öne çikma ve geri gelisler de vardir. Davulun vurusu kesiktir. Öne çikma halayda olduġu gibidir.
Ancak, sol ayak savurmasi iki defa olur.
çapraz olmasi ve saġ ayaġin hareketidir. Öne çikmak beklemeden olduġu gibi,
geri geliste vardir Davulun vuruslan da ritme göredir.
 

Xelef
Mir oyunudur... Botan ve Serhat mirlerinin karsilikli oynadiġi bir oyundur